Zasady tworzenia opisu postaci
29-03-2024, 02:44
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20-08-2024, 19:59 przez AdiPlayWell.)
Od 01.09.2024 r. zasady poniższe uznaje się za obowiązujące, niestosowanie się do nich będzie skutkowało skasowaniem opisu przez administratora! ~ Adi
Hejka, specjalnie tworzę ten wątek w dziale poradniki, bo nie chcę ku temu żadnych zmian czy restrykcyjnego podchodzenia do takich spraw. Natomiast chcę uczulić co poniektórych, że błędnie korzystają z komendy /opis i właśnie o tym będzie niniejszy temat.
Oczywiście na naszym serwerze odgrywamy Lite RP i to bardzo, bardzo Lite, dlatego też podczas mojej osobistej rozgrywki, przymrużam oko na wiele aspektów, natomiast pozwala mi to na pewną "segregację" osób na takie ogarnięte i mniej ogarnięte.
Niestety.. co się zobaczy, to się już "nie odzobaczy" jak to mówią, a pierwsze wrażenie pamiętajcie jest niezwykle ważne ogólnie w życiu.
W RP mamy dwie komendy /me oraz /do, a także komenda /opis, która opisuje naszą postać z trzeciej osoby.
Komenda /do jest narracyjna i opisuje nasze otoczenie, stan naszej postaci, a także pozwala w interakcji dopytać o stan rzeczy wokół nas.
Czym w zasadzie jest komenda /opis?
Jest to krótka narracyjna wiadomość, która wisi na naszej postaci, gdy ktoś do nas podejdzie. Stworzona jest do tego, by opisywać naszą postać dodatkowo zewnętrznie poprzez informacje, których nie mogliśmy zawrzeć dla naszej postaci podczas jej tworzenia, czyli np. wzrost, postura ciała i jego budowa.
Jak wiemy na sampie kreatora postaci nie ma oprócz zwykłych skinów z kwadratową twarzą do wyboru, zatem jakieś kluczowe dla nas informacje możemy w opisie zamieścić. Zamieszczenie na naszym opisie ksywki, wieku czy narodowości jest błędem.
W /opis możemy też zawrzeć tymczasowo jakieś informacje, które przydatne będą do rozgrywania RP w danym momencie. Przykładowo.. gdybyśmy kogoś zabili albo zranili (przykładowo gangsterzy u nas na serwerze), możemy użyć komendy /opis ślady krwi na koszuli, wówczas funkcjonariusz albo jakakolwiek nawet inna osoba, mogłaby na to zareagować i jeśli taka osóbka jest ograna i ogarnięta, zareaguje na plamę krwi widoczną na naszej koszuli.
Tak samo przy akcji z medykiem. Zamiast klasycznego "wywiadu" ze strony medyka o tym, co nam dolega, możemy widoczne info zawrzeć w /opis, np. widać dwie rany postrzałowe klatki piersiowej - medyk może na to od razu zareagować, a o resztę dopytać.
Kolejną rzeczą jest opis ze zbędnymi informacjami lub informacjami ze świata OOC.
/opis studiuje medycynę dla naszej postaci jest błędny, bo o tyle co my to wiemy i w ten sposób odgrywamy naszą postać, to mechanik u którego robimy przegląd tego nie wie i nie widzi, ponieważ /opis służy do opisania naszej postaci z widoku takiego mechanika, czyli co widzi lub czuje mechanik przy interakcji z nami
Stosowanie /opis jest przystojny, co dla niektórych po tym poradniku wydawałoby się w porządku, jest także słabe, ponieważ jest to ocena subiektywna. Dla nas możemy być przystojni, ale nie dla kogoś innego. Oczywiście za tym może kryć się przykładowo fakt, że jesteśmy schludni i po prostu zadbani.
Teraz będą dwa przykłady ze zrzutu ekranu, który ktoś zamieścił na forum.
(sorki Panowie ze screena, że akurat na Was padło)
(sorki Panowie ze screena, że akurat na Was padło)
/opis 21-letni mężczyzna o ksywie lisuuu
Podejmując interakcję z taką osobą nie wiemy, że jego ksywka to lisuuu (w dodatku tutaj użycie jej OOC?)
Najprościej to wyjaśnić na przykładzie spotkania z kimś pierwszy raz. Ta osoba spoglądając na nas nie wie, że mamy 21 lat i że na ośce wołają na nas lisuuu, a mężczyzna jest błędnym użyciem, bo to akurat widać, więc nie musimy tego stosować.
/opis Prezes firmy Shaker Delivery Generał Brygady SG
Idziesz na zakupy do żabki i kasjerka wie, że jesteś prezesem firmy logistycznej? Jest to metagaming, bo skąd osoba, którą widzimy pierwszy raz może wiedzieć, że jesteśmy prezesem firmy?
Twoje umundurowanie jest widoczne, a użycie tego, kim jesteś, no.. jest błędem, ale po prostu inaczej bym to ujął.
To tak samo jakbyś był na służbie w umundurowaniu i napisał /opis ubrany w mundur, na sercu nameplate - takie coś totalnie nic nie wnosi, bo jest to widoczne. Zamiast tego, możemy na /do napisać, co jest napisane na naszym umundurowaniu, a dokładnej na imienniku, czyli stopień, imię i nazwisko albo sam inicjał imienia i nazwisko. (nie jestem fanem, ale wiadomo, odgrywamy Lite RP, w rzeczywistości mamy jedynie np. A. Nowak i odznakę).
Nie trzeba wymyślać fikcyjnych numerów identyfikacyjnych, wystarczy to, co widoczne jest dla osoby przed nami, a czego nie możemy zawrzeć wprost dla naszej postaci. Dzięki takiej informacji, w interakcji gracz może od razu zwrócić się do nas np. "Szanowny Szeryfie Kennedy".
Teraz przykłady poprawnego i błędnego użycia /opis
/opis groźny latynos i gangster
źle
/opis tatuaże dotyczące Five Points Gang, czarna bandana
dzięki takiemu opisowi, w interakcji ktoś może przypuszczać, że rozmawia z gangsterem, natomiast użycie /opis gangster czy groźny latynos jest po prostu błędne i śmieszne
/opis potężny czarnoskóry gość
źle
/opis atletyczna budowa ciała
w porządku
/opis bandaż na lewej ręce
/opis ślady krwi na koszuli
w porządku
Reasumując, w komendzie /opis używamy tego, co ma wpływ na rozgrywkę i jest widoczne na pierwszy rzut oka.
Nie podchodźcie do tego restrykcyjnie, temat założyłem bardziej ze swojej własnej małej irytacji, odbierajcie go luźno, kto będzie chciał może to wykorzystać, lecz jak wspomniałem wyżej, pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne i to jak będziecie odgrywali i grali, może zawiązać z kimś nawet w porządku relację.
20-08-2024, 20:00
Począwszy od dnia 01.09.2024 r. powyższe instrukcje uznaje się za obowiązujące.